Samhällsansvarsrapport och årsberättelse 2014

Veikkaus besvarar utmaningarna i marknadsläget genom produktutveckling och kostnadseffektivitet

Den matta konsumtionsefterfrågan präglade fortfarande penningspelsmarknaden i Finland år 2014. Veikkaus har besvarat utmaningarna i konsumtionsefterfrågan genom att utveckla spelen och försäljningskanalerna, men också genom att fästa uppmärksamhet på kostnadseffektiviteten. Veikkaus lyckades öka sin intäktsföring till samhället under redovisningsåret.

Veikkaus utvecklar sina spel och tjänster både inom förmedlarförsäljningen och i de digitala försäljningskanalerna. Under redovisningsåret lanserades ett helt nytt spel, Naapurit, samt förnyades de långvariga favoritspelen Lotto och Lången.

Den starka tillväxten av webbspelandet fortsatte. År 2014 härrörde redan över 40 procent av Veikkaus försäljning från webben. Under redovisningsåret förnyades Veikkaus webbplats så att den är responsiv nästan i sin helhet, vilket innebär att användaren får en likadan användarupplevelse med olika terminalutrustningar. Spelsidorna utvecklades analysbaserat så att de blev snabbare, lättare att använda och mer personaliserade.

Främjandet av det identifierade spelandet är ett viktigt element i Veikkaus strategi. Antalet registrerade kunder gick över 1,6-miljonersgränsen under redovisningsåret.